
Pe 7 iulie 2025, la re re, a avut loc o dezbatere esențială pentru viitorul mobilității urbane durabile în Capitală: ultima rundă de consultări pentru Masterplanul Velo București (MPVB). Evenimentul a reunit actori-cheie din administrația locală și centrală, specialiști, instituții și organizații din zona mobilității sustenabile.
Cine a participat la dezbatere
La dezbatere au fost prezenți primarii sectoarelor 1 și 2 – George Tuță și Rareș Hopincă, City managerul sectorului 6 – Pal Moldovan, reprezentanți ai sectoarelor 3, 4 și 5, specialiști de la Centrul Național de Coordonare Velo din cadrul Ministerului Dezvoltării, membri ai Comisiei Tehnice de Circulație și ai Brigăzii Rutiere, Coordonatorul MPVB și jurnaliști.

Implicarea HcB – cum feedbackul civic a mișcat lucrurile
Dincolo de prezența oficialităților, dezbaterea nu ar fi avut loc fără insistențele comunității. În februarie 2025, raportul inițial MPVB a fost publicat fără a respecta standardele SR în vigoare. Atunci, echipajul stelar HaicuBicla a cerut public Primăriei Generale o dezbatere, aducând argumente solide prin pagini întregi de feedback și analiză.
Momentul declanșator? O simplă întrebare la Dâmbovița Delivery – conferința despre schimbările climatice din iunie: „Ce se mai aude cu masterplanul velo?” A fost scânteia care a grăbit demersurile pentru a aduce proiectul în fața Consiliului General.
Ce lipsea până acum? Certitudinea că se respectă standardele
Motivul pentru care publicăm articolul abia acum este simplu: lipsea angajamentul ferm din partea administrației ca standardele SR 10144-1 și SR 10144-2, în vigoare din 25 noiembrie 2024, să stea la baza oricărui demers viitor.

4 articole cheie propuse în viitorul proiect de act normativ supus CGMB
Pentru ca MPVB să devină un model de bune practici și nu doar o promisiune, am solicitat ca proiectul de act normativ ce va fi supus votului CGMB să includă;
1. un articol cu privire la respectarea în toate fazele (planificare, proiectare, construcție și implementare) a celor 2 standarde în vigoare de la 25 noiembrie 2024, respectiv SR 10144-1:2024 Străzi și amenajări pentru biciclete. Profiluri transversale. Cerințe de proiectare și SR 10144-2:2024 Străzi. Trotuare, alei pentru circulația pietonală și amenajări pentru biciclete. Cerințe de proiectare;
2. un articol cu privire la Proiectul de Guvernanță ce va succede aprobării consiliului general al Actului Normativ și care să menționeze că organizațiile de profil și societatea civilă vor fi implicate în implementarea Master Planului Velo București;
3. un articol care să menționeze obligativitatea ca orice lucrare viitoare de (mare) infrastructură să aibă prevăzută componenta velo;
4. un calendar al implementării infrastructurilor velo.
De ce contează?
Adoptarea acestor prevederi poate transforma Bucureștiul într-un exemplu pozitiv la nivel național, cu infrastructuri sigure și funcționale, demne de finanțări europene precum The New European Bauhaus sau M100.
În plus, am reiterat în cadrul dezbaterii susținerea pentru Viziunea Zero accidente rutiere, un obiectiv posibil doar prin prioritizarea mobilității sigure și sustenabile.

La dezbatere au participat și jurnaliști, iată câteva articole apărute pe subiect la GreenReport și SpotMedia, dar și o știre Euronews.
Abia așteptăm vestea că Masterplanul Velo București a fost votat de Consiliul General! Urmărim în continuare subiectul cu interes, mai ales că din punct de vedere advocacy este tema pe care ne-am axat în cadrul InfraVelo, adică infrastructură velo funcțională și sigură, proiect finanțat prin „În ZONA TA”, acțiune a Platformei de mediu pentru București, program strategic al Fundației Comunitare București și ING Romania.