HaicuBicla

Traseele pedestre trebuie să fie separate de cele cicloturistice

Proiectul de Hotărâre de Guvern aflat în dezbatere publică la MEAT zilele acestea trebuie să țină cont că traseele pedestre trebuie să fie separate de cele cicloturistice.

Mai precis, proiectul în cauză este HGul pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 288/2024 privind traseele pedestre de interes național în scop recreativ.

Articolul din actul normativ care ne-a atras atenția este Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 288/2024 privind traseele pedestre de interes național în scop recreativ conform căruia „Traseul de interes naţional se poate suprapune în anumite segmente peste traseele pentru turism pedestru, traseele de cicloturism sau peste alte trasee reglementate prin alte acte normative. În această situaţie, actele normative care reglementează respectivele trasee nu sunt aplicabile segmentelor de traseu de interes naţional”

Ce propunem noi: includerea în textul propunerii de HG a următorului articol care să clarifice art. 7 alin. (1) din Legea nr. 288/2024, astfel încât investițiile finanțate din fonduri europene nerambursabile să-și mențină destinația și funcționalitatea pe perioada de durabilitate și să fie evitate apartiția situațiilor de natură juridică, în forma: “În situația suprapunerii traseului de interes național în anumite sectoare, segmente sau secțiuni peste traseele cicloturistice definite și amenajate din fonduri europene nerambursabile conform prevederilor HG nr. 441/2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism, traseele cicloturistice își păstrează destinația fondurilor și funcționalitatea pe cel puțin 5 ani, respectiv perioada de durabilitate a investiției”.
Și avem și justificări
1. Clarificarea prevederii art. 7 alin. (1) din Legea nr. 288/2024 privind traseele pedestre de interes național în scop recreativ, având în vedere următoarele: Anularea nejustificată a aplicabilității prevederilor anumitor acte normative în baza cărora au fost implementate proiecte de amenajare trasee cicloturistice din fonduri europene nerambursabile, respectiv HG nr. 441/2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism, conform prevederilor art. 7 alin.
1) conform cărora “[…]. În această situaţie, actele normative care reglementează respectivele trasee nu sunt aplicabile segmentelor de traseu de interes naţional” din Legea nr. 288/2024.
2) În acest sens, Nu poate fi schimbată destinația traseelor cicloturistice finanțate din fonduri europene nerambursabile amenajate conform prevederilor HG nr. 441/2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism și obligația păstrării funcționalității acestora pe cel puțin 5 ani, respectiv perioada de durabilitate a investiției.
3) Delimitarea clară a utilizării comune a traseelor pedestre de cele cicloturistice în sensul protejării tuturor categoriilor de utilizatori și mai ales a căii de rulare în special în zonele sensibile din punct de vedere ecologic. În acest sens, acolo unde traseele cicloturistice se stabilesc pe pistele pentru biciclete și pe drumuri pentru cicliști conform prevederii art. 9 alin. (1) din HG nr. 441/2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism este interzisă circulația altor participanți la trafic conform prevederilor art. 160 alin. (2) din Regulamentul din 4 octombrie 2006 de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 2 alin. (3^1) din OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
4) pe post de concluzie: traseele pedestre trebuie să fie separate de cele de cicloturism întrucât din 25.11.2024 au intrat în vigoare 2 acte normative care reglementează traseele cicloturistice, actele normative fiind create în acord cu reglementările europene pentru a putea fi absorbite fonduri europene, pe de o parte iar pe de altă parte, pentru a avea trasee cilcoturistice sigure și funcționale care să atragă cicloturiști români și străini. Viteza de rulare a unui biciclist este peste cea pe care o are un pieton, iar evitarea de incidente sau accidente este PRIMORDIALĂ! De regulă, aceste trasee sunt prin zone izolate, cu acces dificil, de aceea siguranța și viața oamenilor trebuie să primeze, iar aceasta se face prin respectarea normativelor în vigoare! (SR 10144-1:2024 și SR 10144-2:2024)  

Infrastructuri sigure și funcționale. Peste tot, iar traseele pedestre trebuie să fie separate de cele cicloturistice. Despre aceasta este și InfraVelo, proiect finanțat prin „În ZONA TA”, acțiune a Platformei de mediu pentru București, program strategic al Fundației Comunitare București și ING Romania.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *