Infrastructura de biciclete, adevăr sau provocare

Infrastructura de biciclete, adevăr sau provocare

Infrastructura de biciclete nu reprezintă câtuși de puțin un moft, ci o necesitate care aduce beneficii participanților la trafic. Ca de pildă: creșterea siguranței participanților la trafic, încurajarea mersului cu bicicleta și contribuția la scăderea gradului de poluare. Este modul prin care autoritățile pot arăta că se gândesc la cetățeni, indiferent că aceștia sunt pietoni, automobiliști sau bicicliști.

Pistele nu trebuie musai să fie legate de marile bulevarde și trotuare, aceasta fiind capcana în care edilii și guvernanții noștri se tot încăpățânează să cadă în ciuda tuturor demersurilor asociațiilor de bicicliști. Bucureștiul a fost folosit ca un laborator de experimente, cobaii fiind pietonii, bicicliștii și șoferii auto. Probabil îți mai amintești cum au fost trasate liniile galbene pe trotuare, pentru ca ulterior poliția rutieră (pe bună dreptate) să spună că acelea sunt piste ilegale. Toate acestea în urma unor studii de fezabilitate. Pe banii noștri.

În ziua cu Conferințele Sfântul Pedalie „Infrastructura de biciclete, adevăr sau provocare”, a apărut în presă informația că vor fi construiți 48 de km de pistă. Propunerile de trasee sunt pe bulevarde aglomerate care îi pot face pe bicicliști să renunțe la mersul cu bicicleta.
Traseul 1: P-ța Victoriei – Bd. Aviatorilor – Bd. Beijing – Str.Nicolae Caramfil – Șos. Pipera – Piața Presei Libere – Șos kiseleff – Bd. Constantin Prezan 
Traseul 2: P-ța Victoriei – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – Șos. Mihai Bravu 
Traseul 3: Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Splaiul Independenței – Bd. Națiunile Unite 
Traseul 4: Bd. Libertății – Piața Constituției – Bd. Decebal – Bd. Basarabia – Stadionul Național.

La câteva ore după apariția știrii, am văzut imagini cu infrastructura de 600 km de pistă de biciclete din Coreea. În plus, ne-a fost prezentată de către un biciclist pasionat de hărți ideea unei piste de biciclete. Pista are 3,5 km și leagă Obor de Pipera. Departe de aglomerația urbană, pe o fostă cale ferată. Cu puțină voință politică acest lucru s-ar putea întâmpla. Acest exemplu nu este unul singular. Bucureștiul are o comoară de piste ce ar lega zonele mărginașe între ele și de centru. Și chiar de salba de lacuri a capitalei. Exemplele continuă și cu zonele rurale din Ilfov. Practic, o adevărată rețea de piste, cum vedem și la alții, având cea mai importantă calitate: sunt sigure.

La Conferințele Sfântul Pedalie, i-am avut invitați pe Silvia Dinu și Vlad Grigore de la 2 Bikes Odyssey, pe Florian Keiper de la Not Without my bike și pe Alex Pleșa care ne-a prezentat ideea de pistă pe o cale ferată dezafectată.

Silvia și Vlad au plecat pe biciclete pe Drumul Mătăsii, pe ruta: Bulgaria, Turcia, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadjikistan și Kîrgîzstan. Întrucât nu au obținut vizele de China, au luat un zbor până în Coreea. Au ajuns apoi și în Japonia, pentru a o pedala.

Traseul gândit inițial

În cifre, expediția lor a însemnat următoarele: 8 luni, adică 10.036 km pedalați, cu o diferență de nivel 131.475 m. La capitolul pene, Silvia a avut 2, iar Vlad 0. Silvia a pierdut 1 cârlig de prindere la cobul din față și alte 4 șuruburi de prindere la coburile spate. Vlad a rupt 2 spițe la roata spate și amândoi și-au schimbat lanțurile bicicletelor la 8.500 km.

Frânturi de drum, de pe pistele de biciclete pe care au pedalat Silvia și Vlad de la 2 Bikes Odyssesy. Un soi de premiu după drumurile de pământ din Asia Centrală.

Florian Keiper, biciclistul german venit cu bicicleta de la Berlin, ne-a povestit despre acțiunile asociației din care face parte. Ne-a arătat imagini de la petrererile pe care le organizează pentru comunitatea de bicicliști de la Berlin. Am văzut un montaj cu Goldsprints și cu întreceri cu biciclete ciudate. De la el am aflat și de CarEXIT, al cărui clip te invit să-l urmărești:

CarEXIT

În privat, Florian ne-a povestit că nu s-a simțit primit cum se cuvine, ca biciclist. Aceasta apropos de drumurile pe care a mers de la intrarea în țară pe la Galați, până la București. În București, a rămas surprins de cât de neprietenos poate fi orașul cu pietonii și bicicliștii. Ne-a mai zis că a observat și cât de înalte sunt bordurile.

Cel mai așteptat moment a fost prezentarea lui Alex Pleșa, despre pista de biciclete de pe fosta cale ferată. O pistă ce ar lega zona Obor de Pipera în 10 minute de mers cu bicicleta, în ritm de plimbare. În video de mai jos poți urmări un filmuleț cu locurile pe unde ar trece acea pistă. Să te asiguri că la minutul 03:07 ai sunetul pornit.

Dovada că putem avea în București piste de biciclete separate de bulevarde
Un slide al prezentării lui Alex mai mult decât sugestiv

Vestea bună este că printre invitați s-a aflat și consilierul general Raluca Teodor. Aceasta lucrează de luni bune să pună bazele implementării acestei piste. Ne-a explicat ce a făcut până în prezent și speră să revină cu vești în circa o lună și jumătate. O altă veste la fel de bună este că bicicliștii au fost încântați de idee și s-au oferit să ajute. Un alt exemplu că societatea civilă și politicul pot colabora dacă există voință. Vom reveni pe subiectul acestei piste imediat ce vom primi noutăți.

La final am organizat o tombolă. Premiile fiind: lumini de la Gaciron România, bilete la 3 Smoked Olives Festival, o gamelă de la Not Without My Bike și sonerii oferite de HaicuBicla.

Conferințele Sfântul Pedalie au debutat în 2014 cu Primul Milion de Km înregistrați de membri Clubul HaicuBicla de pe Strava. Am continuat cu Retrospectiva de Șosea 2014, Portret de biciclist și Fete pe biciclete.

HcB crew

Leave a Reply